IMG-20221117-WA0083 (1).jpg

Behandling i København og Hornbæk
Hvad er Cupping?

Cupping er en 1000 år gammel detox metode og alternativ terapeutisk behandling, som har rødder i traditionel kinesisk medicin (TCM) og som er blevet brugt i flere forskellige kulturer. Cupping involverer brugen af kopper, som placeres på huden på medianbaner eller ømme punkter for at skabe et vakuum. Dette vakuum trækker huden og det underliggende væv ind i koppen, hvilket fremmer heling og forbedrer blodcirkulationen.

Typer af cupping

Der er flere forskellige metoder til cupping, men de to mest almindelige er:

1. Tør cupping (Dry cupping):

• Denne metode indebærer, at kopperne placeres på huden uden yderligere behandling. Vakuumet skabes ved hjælp af varme (typisk fra en lille flamme, der hurtigt fjernes) eller ved at bruge en manuel eller elektrisk pumpe, der suger luften ud af koppen. Vi bruger kun manuel pumpe.

2. Våd cupping (Wet cupping):

• Denne metode indebærer, at huden påføres olie, hvorefter koppen trækkes hen over huden. Vakuumet løsner muskler og bindevæv.

Formål og anvendelser

Cupping bruges ofte til at behandle en række tilstande, herunder:

• Muskelsmerter og spændinger: Cupping kan hjælpe med at lindre smerter og muskelspændinger ved at øge blodgennemstrømningen til det berørte område.

• Inflammation:  Cupping kan reducere inflammation og fremme heling ved at forbedre cirkulationen og lymfedrænet.

• Respiratoriske problemer: Traditionelt har cupping været brugt til at behandle hoste, bronkitis og astma.

• Migræne og hovedpine: Det kan anvendes til at lindre migræne og spændingshovedpine.

• Velvære: Mange bruger cupping til generel afslapning og velvære, da det kan hjælpe med at reducere stress og fremme afslapning.

Bivirkninger og risici

Cupping anses generelt for at være sikkert, når det udføres af en kvalificeret terapeut, men der kan være nogle bivirkninger og risici, herunder:

• Blå mærker og misfarvning: Et af de mest almindelige tegn på cupping er runde, mørke mærker på huden, som skyldes vakuumet. Disse mærker kan vare fra få dage til flere uger.

• Smerter: Nogle kan opleve smerter eller ømhed i de behandlede områder.

• Infektion: Der er en lille risiko for infektion, især ved våd cupping, hvor huden brydes.

• Hudirritation: Cupping kan forårsage midlertidig rødme, irritation eller udslæt.

Samlet vurdering

Selvom cupping er populært inden for alternativ medicin og bruges af mange til forskellige sundhedsmæssige formål, er der begrænset videnskabelig evidens for dets effektivitet. Det er vigtigt at konsultere en sundhedsprofessionel, før man prøver cupping, især hvis man har eksisterende medicinske tilstande.

IMG-20221117-WA0087.jpg

Hvad kan cupping hjælpe for?

Cupping kan anvendes til at behandle en række forskellige tilstande og symptomer, og det er især populært inden for traditionel kinesisk medicin (TCM) og andre alternative behandlingsmetoder. Her er nogle af de mest almindelige anvendelser og potentielle fordele ved cupping:

1. Muskelsmerter og spændinger

• Cupping bruges ofte til at lindre muskelspændinger og smerter, især i områder som ryggen, nakken, skuldrene og benene. Det øgede blodflow til området kan hjælpe med at løsne spændte muskler og fremme heling.

2. Forbedring af blodcirkulationen

• Cupping forbedrer blodcirkulationen ved at trække blod til det område, hvor kopperne er placeret. Dette kan hjælpe med at fremskynde helingsprocessen og reducere betændelse.

3. Lindring af kronisk smerte

• Personer med kroniske smertetilstande, såsom fibromyalgi eller lændesmerter, kan opleve lindring gennem cupping. Nogle klienter rapporterer en reduktion i smerte og en forbedret bevægelighed efter behandlingen.

4. Behandling af respiratoriske problemer

• I traditionel kinesisk medicin bruges cupping ofte til at behandle respiratoriske problemer som hoste, forkølelse, bronkitis og astma, da det er med til at løsne slim og forbedre vejrtrækningen.

5. Lindring af migræne og hovedpine

• Cupping kan hjælpe med at reducere hyppigheden og intensiteten af migræne og spændingshovedpine ved at lindre muskelspændinger og forbedre blodgennemstrømningen til hovedet og nakken.

6. Reducering af stress og angst

• Cupping kan bruges som en metode til at reducere stress og angst. Den afslappende effekt af behandlingen kan hjælpe med at fremme en følelse af velvære og mentalt velvære.

7. Fremme af detox og lymfatisk drænage

• Cupping kan hjælpe med at fremme kroppens naturlige detox-processer ved at stimulere lymfesystemet og forbedre dræning af lymfevæsker, hvilket kan hjælpe med at fjerne toksiner fra kroppen.

8. Behandling af fordøjelsesproblemer

• I traditionel kinesisk medicin kan cupping bruges til at behandle fordøjelsesproblemer som irritabel tarm-syndrom, oppustethed og forstoppelse. Cupping kan stimulere fordøjelsessystemet og forbedre funktionen.

9. Fremme af hudens sundhed

• Cupping kan anvendes til at forbedre hudens sundhed ved at øge blodcirkulationen til overfladen af huden, hvilket kan hjælpe med at behandle akne, cellulite og andre hudtilstande.

10. Støtte til restitution efter sport

• Atleter bruger nogle gange cupping som en del af deres restitutionsrutine for at reducere muskelsmerter og fremskynde helingsprocessen efter intens træning.

11. Forbedring af immunforsvaret

Cupping

Er der bivirkninger ved Cupping?

​Cupping betragtes som en meget sikker behandlingsmetode.  Men som med enhver behandling kan der forekomme bivirkninger omend er de ofte milde. Her er nogle af de mest almindelige bivirkninger forbundet med cupping:

1. Blå mærker og misfarvning

• Cupping skaber et vakuum, der trækker huden ind i koppen, hvilket kan forårsage runde, mørke mærker på huden. Disse mærker er en naturlig reaktion på behandlingen og kan vare fra få timer til flere uger, afhængigt af intensiteten af vakuummet og hudens følsomhed.

2. Ømhed og smerter

• Nogle mennesker oplever ømhed eller lette smerter i de behandlede områder efter cupping. Dette skyldes det tryk, der lægges på huden og underliggende væv.

3. Hudirritation

• Huden kan blive rød, irriteret eller få små udslæt som følge af det tryk, der skabes af kopperne. Dette er ofte midlertidigt og forsvinder inden for kort tid.